Ibland är det enklare att förklara något med en ritning eller bild. För flera av oss är det i början knepigt att knäcka nöten vilka föreningar och klubbar som ingår i samfälligheten. Vad är det där som heter anläggningbeslutet? Stämman?
Nedan är ett försök att åskådliggöra hur det hela hänger ihop.
Samfällighetslagen styr bildandet och förvaltningen av samfälligheten.
Anläggningsbesutet är vad vi ska förvalta; det vi alla äger gemensamt; hus, vägar och mark.
En detaljplan bestämmer hur mark och vatten ska användas inom ett visst område, den ser ut som en detaljerad karta.
Nedan ett par bilder som beskriver hur vi är organiserade i Årsta Havsbads samfällighet.
Den första bilden är hela konkarongen. Inom rutan Samfälligheten, är just det vi jobbar dagligen med, det kan liknas med en liten kommun norröver. Vi har runt 25-30 personer som tar hand om det som ska göras inom varje ansvarsområde, några av oss gör några timmar då och då andra jobbar upp till 20-30 timmar i veckan.
Hela denna verksamhet finansieras av den samfällighetsavgift som vi alla betalar.
Bilden under med utskotten är de verksamheter där de som är medlemmar finansierar en del med sina brukaravgifter. Överenskommelser om ansvars- och kostnadsfördelning mellan styrelsen och utskotten ska i närtid beredas och beslutas för respektive utskott. Likaså ska gemensamma möten med respektive utskott med samfällighetens styrelse planeras in.
Kan ha glömt något och har ni förbättringsförslag skriv gärna till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.