Ref. styr.möte 6 mars och 13 mars
Styrelsemöte 501och 502
Beslutades att bygga en" åsnetrappa" i branten på Utsiktsvägen och efter offert intagning erbjuda arbetet till Bengt Andersson.
Alla dokument beslutades och är färdiga för tryck till stämman.
Handlingar avseende revision av 2022 är överlämnade till revisorerna.
Mötet den 13 mars startade med besök av Tennisklubben representerat av ordförande, vice ordförande och kassören samt Bastusällskapet representerat av ordförande och sekreteraren. Diskuterades de av styrelsen framtagna förslag till överenskommelser. Tanken är att det för framtiden ska finnas dokumenterat vad som gäller mellan samfälligheten och verksamhetsområdena samt vara känt av alla medlemmar i samfälligheten.
Tennisklubben undertecknade överenskommelsen och ser det som en trygghet att det finns en dokumentation.
Bastusällskapet avstod för att man inte anser att det behövs, och vägrar diskutera frågan med sittande styrelse.
Det förslag som skickats till Horsfjärdens båtsällskap är obesvarat.
Arbetsmiljöfrågor
Diskuterades hur man inom styrelsen ska hantera personalfrågor av känslig art. Konstaterades att det i nuläget inte finns rutiner för det. Samfällighetens styrelse bör ha en policy för hur det ska hanteras i de delar där vi är arbetsgivare. Frågan är som tidigare meddelat även aktuell i den avgående styrelsen.
Hyresgäster och hyresfastigheter
Hyresavtalet på lägenhet 6 a, är på ett år om det finns intresse för att nästa år upplåta lokalen till någon verksamhet.
Parkeringsintäkter för februari uppgick till ca 10 000.-.
Kontakt med Haninge kommun angående vägventiler som ligger för högt. De kan i nuläget inte säga när arbetet kommer att påbörjas utan hänvisar till att det ska ske när tjälen gått ur marken. Frågan, som är en långbänk, ska tas upp i samrådsgruppen med Haninge kommun till våren. En plan för arbetet har efterfrågats ett flertal gånger.
Avtalet om snöröjning för de parkeringar för Utö bor, bl a Mynäsudd, som utförs sägs upp pga att arbetet inte ryms inom anläggningsbeslutet
El-Larsson byter till Led armaturer på vägen ner mot Föreningsgården vilket spar dyr el.
Den lilla lokalen som finns i hörnan på Torget med den lilla “kioskluckan” är uthyrd och för försäljning av bl.a. kläder. Presentation kommer i Havsbladet.
För er om undrar och är intresserad vad det är avtal/överenskommelser vi föreslagit till våra verksamhetsområden, bifogas nedan, det som är i hamn med Tennisklubben.
Avtal mellan Årsta Havsbads Samfällighet (ÅHS) och Årsta
Havsbads Tennisklubb (ÅHTK) gällande tennisverksamheten i Årsta
Havsbad.
Samfälligheten äger alla anläggningar och har det övergripande ekonomiska ansvaret. I
anläggningsbeslutet pekas vissa verksamhetsområden specifikt ut. De har egna styrelser
och en egen ekonomi som är underställd samfällighetsstyrelsen.
Drift- och löpande underhåll åligger verksamhetsområdena, medan större reparationer och
förnyelse fördelas mellan verksamhetsområdena och ÅHS. I anläggningsbeslutet beskrivs att ”verksamhetsområden i första hand ska finansieras av brukarna” och det är därför rimligt attde bidrar till det periodiska underhållet. Det sker genom att ett årligt bidrag betalas till ÅHS för underhåll som över tid ska motsvara den andel som det är rimligt att
verksamhetsområdena kan stå för.
Det kan inte uppstå någon ”skuld” till/från
verksamhetsområdena gentemot ÅHS. Vi tittar inte på en ögonblicksbild, utan strävar efter
en utjämning på lång sikt.
Verksamhetsområdenas budgetar ska godkännas av ÅHS och att samverkan ska ske vid
alla större projekt.
Fördelning av ansvar och därtill hörande kostnader
ÅHS ansvarar för
Banbeläggning (exklusive årlig
gruspåfyllnad).
Förvaring av tennisgrus inköpt av ÅHTK
Staket runt banorna.
Bodar för förvaring (underhåll)
Vattenförsörjning färskvatten &
havsvatten, igångsättning, stängning och
underhåll
ÅHTK ansvarar för
Uthyrning av banorna och den verksamhet
som bedrivs där.
Grus, nät & stolpar, linjer och övriga
baninventarier
Vattenslangar, spridare mm
Banskötsel
Kostnaden för verksamhetens elförbrukning
ÅHTK:s bidrag till underhåll utgörs idag av en årlig amortering av en del av kostnaden för
banomläggningen av Plexipavebanan 2008. Amorteringen utgör idag 12 000 kr, lånesaldo
72 000 kr.
Överenskommelsen innebär att amorteringen ökar till 15 000 kr årligen fr o m 2024, vilket
sedan övergår i ett årligt, fast bidrag till ÅHS när skulden är betald.
Representanter från ÅHTK:s styrelse bjuds årligen in till Samfällighetens styrelse för
överläggningar gällande tennisverksamhetens förvaltning i Årsta Havsbad.
Härmed bekräftas ingående av detta avtal och dess giltighet tills att endera parten säger uppavtalet skriftligt. Avtalet är föremål för årlig översyn i bästa samförstånd.
Ort och datum
Styrelseordförande ÅHS Styrelseordförande ÅHTK
Ingela Dahlin Claes Andersson
- Skriven av Ingela Dahlin
- Kategori: Styrelse info
Ved- söndag kl 10.00
Nu är det dags igen för ved.
Gläntan öppnas på söndag den 19 mars kl. 10.00 för er som är intresserade av ved.
- Skriven av Ingela Dahlin
- Kategori: Styrelse info
Ved - Lördag
På lördag den 11 mars finns det ved att hämta uppe på Gläntan.
Gubbarna öppnar grinden kl.10 och förhoppningsvis ska det kunna gå att köra upp med bil efter det snökaos som det varnas om.
- Skriven av Ingela Dahlin
- Kategori: Styrelse info
VALBEREDNINGEN INFORMERAR
Vi i valberedningen är glada att kunna meddela att vi, trots dåliga odds och med mycket kort tid till vårt förfogande, lyckats få fram ett väl genomarbetat förslag till styrelse med 7 ordinarie ledamöter och 4 suppleanter.
I slutet av augusti 2022 kallades sammankallande i valberedningen till ett möte i styrelsen och blev informerad om att styrelsen avsåg att avgå med omedelbar verkan på grund av hot, hat och förtal (läs mer i Vägs ände på hemsidan, publicerad 11 oktober 2022). Efter en del diskussioner inom styrelsen bestämde de sig i mitten av september för att stanna till årsmötet i april 2023.
Det blev en komplicerad utmaning för valberedningen att på några månader hitta en grupp på elva personer, med rätt bakgrund och erfarenheter, som var villiga att arbeta i styrelsen.
Vi har använt oss av olika metoder, dörrknackning, samtal med grannar, meddelanden på anslagstavlor och hemsida för att efterlysa och hitta intresserade.
Tursamt nog kom ett stort antal intresserade personer till det möte som valberedningen kallade till i december. Syftet med mötet var att locka alla intresserade och ge de information om vad det innebär att delta i styrelsen.
Efter det har vi inom valberedningen intervjuat sammanlagt 16 personer på en dryg timme vardera och därefter tagit referenser på samtliga.
Vi kallade därefter till ett nytt möte för att alla skulle bekanta sig med varandra och diskutera inbördes ansvarsfördelning.
Det är oerhört glädjande att det visat sig finnas så många ansvarstagande medlemmar i samfälligheten som erbjudit sin tid och kompetens att arbeta i styrelsen. Vid våra intervjuer har vi tagit hänsyn till de erfarenheter som behövs för de olika ansvarsområdena inom styrelsen. Valberedningen kommer föreslå ordförande och kassör till årsstämman och i övrigt fördelas ansvaret då styrelsen konstituerar sig.
Valberedningens förslag i sin helhet skickas med kallelsen till årsstämman som går av stapeln onsdagen den 19 april kl 18.30 i Fredrika Bremergymnasiets aula i Haninge.
Ingalill Colbro – sammankallande
Britt Marie Andersson
Salan Ahlgren
- Skriven av Gunnar Sjöberg
- Kategori: stämman 2023
Ref. från styr.möte nr 500, 23-02-13
Det har uppkommit en frågeställning om samfälligheten borde ha redovisat moms redan från 1/1 2022. Vi påbörjade den utökade moms-redovisningen den 1/7 och anmälde detta till skatteverket. Kassören utreder frågan
En en preliminär underhållsplan presenterades för 20- års planen.
Det har inkommit handlingar från Lantmäterimyndigheten. Stadsberga 8:519 är nybildad fastighet med nuvarande andelstal 0,2 som avstyckats från Stadsberga 8:518.
Hyresgäster och hyresfastigheter
Vi har intressenter som vill hyra lägenhet 6a i ett år.
Lägenhet 9, "Fiket på torget" har sagt upp sitt hyresavtal.
Vi har en intresseanmälan från en person som är intresserad av att fortsätta med cafeverksamhet. Affärsplan är inskickad, och vi hoppas skiva kontrakt i närtid.
Trafik och parkeringar
Gubbsen sätter upp en skylt ”lekande barn” vid Typografstigen 3-4. Vid Lotsvägen och Badparkens parkering har plank lagats. Parkeringsintäkter för januari uppgick till 6 000.-.
Vägar, diken, och trappor samt snöröjning
Önskemål om trappa vid Utsiktsvägen har framförts av boende. Offerter tas in. När tjälen går ur marken ska Simmarstigen skevas för att förbättra dagvatten-avrinning. Beslutades att infartsvägen på Kryssarstigen ska byggas av Näslund Bygg & Entreprenad AB till en kostnad av ca 100 000.- inkl. moms.
Dagvatten
Dagvattenproblem på Simmarstigen där en del vatten rinner in till fastighet från vägen. Om åtgärden inte är tillräcklig är fastighetsägaren på egen bekostnad villig att sätta in en pump som pumpar bort vattnet under vägen till diket på andra sidan. Det är godkänt från ÅHS sida.
Vid Torgvägen/Köpmanstigen har fastighetsägare fått tillstånd att på egen bekostnad ansluta sig till vårt DV-system samt instruktioner för åtgärden.
Byggnader
I Gamla Konsum ska en ny ytterdörr på framsidan sättas in, dörren blir nu utåtgående och kan därmed klassas som utrymningsväg.
Fönstren på framsidan ska förstärkas med säkerhetsglas, enligt den rekommendation vi fick vid byggnadsinspektionen, som monteras från insidan.
Elanläggningar
Det pågår arbete med elavläsning och fördelning av de elräkningar som är gemensamma.
Övriga frågor
Beslutades att uppgradera olycksfallsförsäkringen för styrelse, adjungerade och anställda.
Styrelsen har tagit fram förslag till ny debiteringslängdatt biläggas i kallelsen, den är utformad i enlighet med vad som krävs av Kronofogdemyndigheten. En debiteringslängd likadan som föregående år att finnas tillgänglig vid stämman.
Resten av mötet ägnades åt stämmohandlingarna.
Verksamhetsområden
Båtverksamheten- HBS lämnade återbud till att delta i styrelsemötet.
Förslag till överenskommelser med Bastuverksamheten och Tennisverksamheten framtaget. Båda föreningarna är inbjuda till en träff med styrelsen i mars.
- Skriven av Ingela Dahlin
- Kategori: Styrelse info